Rijnland Instituut uit Emmen heeft samen met Nederlandse en Duitse onderwijsinstellingen een innovatief competentiemodel en methodiek ontwikkeld waarmee mbo-studenten zogeheten ‘euregionale competenties’ kunnen aanleren. Deze vaardigheden stellen hen in staat om na hun opleiding direct aan de slag te gaan in zowel Nederland als Duitsland. Een belangrijke stap voor de arbeidsmarkt in de Dutch TechZone!
Grensregio’s, zoals de Dutch TechZone, hebben te maken met specifieke uitdagingen, zoals personeelstekorten en een groeiende behoefte aan grensoverstijgende samenwerking op het gebied van wonen, werken en zorg. Daarom is het essentieel dat mbo-studenten niet alleen vakinhoudelijk sterk zijn, maar ook de juiste taalvaardigheden, culturele competenties en praktische kennis ontwikkelen om succesvol te kunnen werken in een internationale omgeving.
In samenwerking met onder andere de Hochschule Osnabrück, Alfa-college, DCTerra, en diverse Duitse beroepsopleidingen zoals Berufskolleg Königstraße Gelsenkirchen, is het Rijnland Instituut erin geslaagd om een bewezen model op te zetten. Deze ‘euregionale competentieontwikkelingslabs’ zijn wetenschappelijk getest en bieden praktische tools aan docenten én studenten.
Dit initiatief, uitgevoerd in het kader van Regio Deal Zuid- en Oost-Drenthe en ondersteund door de MBO Raad en het Nationaal Europass Centrum Nederland, draagt niet alleen bij aan betere carrièrekansen voor mbo-studenten, maar biedt ook een oplossing voor vergelijkbare uitdagingen in grensregio’s elders in Europa.
Heb je ook een succesverhaal? Klik hier.
© Dutch Techzone 2024