Skillz
Storiez

Twee vo-scholen, één bwi-klas!

Read 5 min.

HOOGEVEEN – Als ik het lokaal binnen kom, is de docent bezig instructie te geven in de machinale houtwerkplaats. Een groepje leerlingen luistert aandachtig. “Wil je een minuutje wachten?” Natuurlijk wil ik dat. Ik loop uit de houtwerkplaats naar de timmerwerkplaats en kijk rond. Een tiental werkbanken, her en der wat los gereedschap maar bovenal hoor ik het geluid uit de houtwerkplaats.

Zelfstandig
Het ruikt naar hout, stof en houtlijm. Dan komt docent Huub Scholten van RSG Wolfsbos uit Hoogeveen op me af en geeft me een ‘elleboogje’, maar zijn blik blijft gericht op de houtwerkplaats. Het lawaai raast door. De leerlingen uit de derde klas werken zelfstandig aan een maquette van een woonhuis, compleet met isolatie, fundering en spouwmuren. Vanuit zijn werkplek heeft de docent goed zicht op wat er gebeurt. “Dat is belangrijk”, bevestigt hij. In de machinale houtwerkplaats gelden strenge regels en veiligheidseisen. Dat is het eerste dat de leerlingen hier leren.

Bouwen, Wonen en Interieur
Binnen het profiel Bouwen, Wonen en Interieur (BWI) worden de leerlingen klaargestoomd voor een vervolgopleiding in de infra-, utiliteits-, woning- of interieurbouw. Dat is een breed vakgebied. Toch zijn er veel gemene delers. Huub legt uit dat in al deze vakgebieden het tekenen en tekeninglezen van groot belang zijn. “Om dit te leren en te oefenen is een houtwerkplaats perfect. Leerlingen kunnen aan hun producten direct merken of ze het tekenwerk goed begrepen hebben. De tekeningen worden in eerste instantie met de hand gemaakt. Als het begrip van de verschillende perspectieven duidelijk is, wordt er overgegaan op het tekenen op de computer. Hierbij kunnen natuurlijk ook onderdelen 3D geprint worden. “In de praktijk kom je dit nog niet veel tegen, maar dat is een kwestie van tijd. Dan is het super om het proces in ieder geval alvast eens doorlopen te hebben”, vertelt Huub.

Samenwerking
Vanaf volgend schooljaar gaat Huub Scholten ook weer lesgeven aan een 3de klas vmbo BWI. Toch is er volgend schooljaar sprake van een unicum. De klas zal dan gevormd worden door leerlingen van de beide VO-scholen in Hoogeveen: RSG Wolfsbos én van het Roelof van Echten College. De gezamenlijke BWI-klas is het resultaat van een unieke samenwerking tussen de twee VO-scholen en het bedrijfsleven. Leerlingen kunnen samen leren in de praktijk, ongeacht op welke school ze zitten. De samenwerking binnen de ‘gezamenlijke BWI-klas’ is nu al dusdanig uniek dat het initiatief door Sterk Techniek Onderwijs is genomineerd voor ‘de Spotlight’. ‘De Spotlight’ licht de meest aansprekende, innovatieve, of verrassende regionale initiatieven uit binnen Sterk Techniek Onderwijs en laat tevens zien hoe ze tot stand zijn gekomen. Uit alle inzendingen zal eind juni het winnende initiatief worden gekozen. Spannend!

“Mooi om te zien dat alle inspanningen resulteren in een samenwerking waarbij het belang van de leerling voorop staat.”


Kennismaken met de praktijk
De verwachting is dat de samengestelde BWI-klas volgend schooljaar uit zo’n 20 leerlingen zal bestaan. Huub licht enthousiast toe: “De leerlingen van deze bijzondere BWI-klas krijgen één hele dag in de week les van mij bij Bouwmensen in Ruinen. Veel leerlingen die het profiel BWI volgen hebben natuurlijk belangstelling voor een vervolgopleiding in de bouw. Wij vinden het erg belangrijk dat ze tijdens hun vmbo-opleiding al kennis maken met de opdrachten en de werksfeer die ze daarbij kunnen verwachten. Hierom werken de leerlingen één dag per week niet hier op school, maar in de werkplaats van Bouwmensen in Ruinen. Zo ervaren de leerlingen zelf of ze zich op hun plek voelen binnen een bouwbedrijf. De leerlingen worden tijdens de lesdag in Ruinen zoveel mogelijk benaderd als werknemers op de bouw. Het is belangrijk dat ze de basis timmervaardigheden dan al onder de knie hebben. Ze krijgen een volledige set werkkleding en ze worden ’s ochtends opgehaald met een busje. Sta je te laat klaar? Dan zijn je ‘collega’s’ weg en mis je een volledige dag. Houd je je niet aan de veiligheidsvoorschriften? Dan word je van de klus gehaald en mis je ook uren werk. Allemaal tijd die ingehaald moet worden. Veel eigen verantwoordelijkheid dus. Maar dat levert ook vrijheid op. Kies je ervoor om je telefoon bij je te hebben? Dat mag. Werk je graag met muziek? Prima. Voor alles geldt, “zolang je werk er niet onder lijdt”. Bij Bouwmensen lopen ook andere werknemers rond. Je merkt dat onze leerlingen daardoor serieuzer aan het werk zijn.”

Van vmbo naar mbo
De naam Bouwmensen klinkt bekend. Ook het Alfa-college in Hoogeveen maakt gebruik van de werkplaats en haar instructeurs. Dat klinkt als een groot voordeel. Huub knikt bevestigend: “De overstap naar een vervolgopleiding wordt op deze manier natuurlijk ook kleiner. De beginnende student kent de werkplaats al en ook de manier van werken is al eigen. Ze hebben al kennis gemaakt met de instructeurs en ze hebben het voordeel van een doorlopende leerlijn. Zo lopen vmbo en mbo vloeiend in elkaar over!”

Ondertussen is het stil geworden in de werkplaats. De leerlingen hebben hun werk opzij gelegd en de stroom uitgeschakeld om pauze te houden. Zelfstandig, en precies op tijd!

Wist je dat ……. de BWI-leerlingen voordeel gaan ervaren van de doorlopende leerlijn? vmbo en mbo lopen op deze manier vloeiend in elkaar over!