English content

De held van Heineken

De uitspraak ‘je weet niet wat er achter de voordeur gebeurt’ is zeker van toepassing bij de volgende Emmense ondernemer; Roy van Hobo Hydrauliek. 

Bijna incognito staat het bedrijfspand aan de Roald Admundsenstraat als model voor deze term. Want eenmaal pratende met deze nuchtere supertechneut illustreert het wat we vaak zien in Dutch TechZone; prachtige verhalen, hardwerkende mensen en innovatieve ideeën zonder dat je ook maar een vermoeden hebt wat er zich afspeelt. 

 

Even terug in de tijd 

Iets meer dan 20 jaar geleden is uit pure noodzaak de vader van Roy, Hobo begonnen. Boon senior werd regelmatig gebeld met een hulpkreet om voor iemand te werken. En ondanks dat hij niet van plan was om (weer) eigen ondernemer te worden kon hij er niet omheen. Mensen zaten om hem, als vakman, te springen. 

De eerste grote klus was ook direct een spannende; de ontwikkeling van een boegschroef voor een schip. We hadden eigenlijk nog niets fatsoenlijk geregeld, maar een ander bedrijf heeft garant gestaan voor ons bij de opdrachtgever. Zo overtuigd waren ze van het kunnen van vader Henk. 

 

Een handige plek 

Gaandeweg kwam er een medewerker of twee bij. In 2008 ontwikkelde de markt zich ineens zo dat Hobo uit zijn jasje groeide, en de garage bij huis vervangen moest worden door een bedrijfshal. Na zoeken naar de ideale plek kwamen ze snel in Emmen uit. “We kregen volledige medewerking van Gemeente Emmen bij het vestigen”. Verderop in het verhaal vertelt Roy waarom deze plek zo waardevol bleek te zijn. 

 

Get by with a little help from… your network. 

Soms heb je een beetje hulp nodig. In het geval van Roy kwam dat zetje in de vorm van Herman Idema van Ondernemend Emmen. De directeur van deze ondernemersvereniging in Emmen was de hulp die hij nodig had om zich een weg te vinden in de wereld van de aanbestedingen. “ik wilde wel graag meedoen met de opdrachten van gemeenten en provincie. Zo kwam er een aanbesteding in Twente voorbij’. Toen Roy de aanbesteding goed bekeek dacht hij, “hier heb ik hulp bij nodig”. Herman kon hem helpen door in zijn netwerk een specialist op aanbestedingen te koppelen aan Roy. “We hebben de aanbesteding gewonnen. Nu kunnen we laten zien dat we dit soort klussen makkelijk aankunnen. Weer een stap verder” aldus Roy. 

Niet alleen het laagdrempelige gevoel binnen het netwerk zorgt ervoor dat het zo fijn ondernemen is in Dutch TechZone. “In mijn vakgebied zitten er veel soortgelijke bedrijven om ons heen. Onderdelen ophalen of elkaar helpen met klussen is dus veel makkelijker. Als technisch bedrijf in de maak- en/of olie-industrie zit je hier gewoon het beste op je plek. Daarnaast kan je hier alle kanten op. Nee hoor, ik zou niet weten waar ik anders zou willen zitten met mijn bedrijf dan hier” benadrukt Roy. 

“Als technisch bedrijf in de maak- en/of olie-industrie zit je hier gewoon het beste op je plek. Daarnaast kan je hier alle kanten op. Nee hoor, ik zou niet weten waar ik anders zou willen zitten met mijn bedrijf dan hier” 

Ook de mensen die in deze omgeving wonen zijn doeners volgens de ondernemer. “De meeste medewerkers die we hebben, zijn niet in het bezit van een opleiding voor Hydrauliek, die is er namelijk bijna niet. Ze zijn allemaal harde werkers die zien wat er moet gebeuren en het werk mooi vinden. Met die instelling kan je alles leren, als je maar wil. En die wil zie ik gelukkig vaak in de mensen hier in de regio. Dat moeten we vasthouden. ‘Maar je moet het ook zien in mensen en ze de kans geven en tijd gunnen’ aldus Roy.  

 

De Held van Heineken 

En dan…. die mooie verhalen. Als ik Roy vraag naar zijn klanten vertelt hij een unieke ervaring.  “Op een dag zoals alle anderen ging ineens de telefoon; een meneer van Heineken die zei…’ik heb via via gehoord dat jullie wonderen kunnen verrichten. Ik heb een probleem, mijn halve fabriek staat stil. Wat kan jij voor mij doen?’”. Er bleek een pomp kapot te zijn. Het onderhoudsbedrijf dat ingehuurd is door Heineken heeft een inkoper. Die inkoper ziet dat de levertijd van die betreffende pomp 10 weken is. Daar moest Heineken het mee doen. Maar de machine kan geen 10 weken stil staan dus zo kwam er een hoopvol belletje naar Emmen. “Ik ben out of the box gaan denken en de vraag naar de leverancier anders geformuleerd. Ik heb toen setjes van losse onderdelen besteld en ben de volgende dag naar de fabriek gereden. Er bleek nog meer kapot en ik heb toen stad en land afgebeld voor allemaal losse onderdelen om zo weer één werkende pomp te maken. Mooi detail was dat ik van het Engelse filiaal van het bovengenoemde onderhoudsbedrijf uiteindelijk de benodigde onderdelen heb kunnen krijgen, één dag voor de Brexit.’ Op dat moment zag Heineken ook de meerwaarde in een kleiner maar enorm gemotiveerd bedrijf dat gewoon zorgt dat het werkt. ”Dan vergeet ik even de Drentse nuchterheid en zet ik dat met trots op LinkedIn.” zegt Roy.   

 

Kansen zien met duurzame innovaties 

Een ondernemer is geen ondernemer als hij geen kansen ziet en zo ook Hobo. “Ik zag dat er veel olie werd weggegooid als een installatie werd onderhouden. Die olie is duur en vervuilend. Dus geen duurzame oplossing”.  Dat kan anders dacht Roy. Hij verdiepte zich in een machine die de olie kan drogen. Zo kunnen ze de huidige olie recyclen; duurzamer voor het milieu en de portemonnee. 

 

Wil jij meer weten van de specialist in hydrauliek, of wil je zelfs al in contact komen met de onderneming? Klik dan hier om naar de website van Hobo Hydrauliek te gaan! 

Jouw nieuws ook delen? Klik hier