Gramsbergen – Vandaag mogen we op bezoek bij een onderneming die qua grootte een flink contrast geeft met haar omgeving. Zo staat er in de plaats van krap 3.200 inwoners een onderneming van 21.000 vierkante meter aan productie- en voorraadhallen. CF Kunststofprofielen uit Gramsbergen heeft niet alleen met haar bedrijfsgrootte een mooi contrast met de omgeving, maar heeft ook met haar verbondenheid een grote impact op het leven in Gramsbergen.
Want verbonden met Gramsbergen is CF Kunststofprofielen zeker. Dat vertelt Nico Mensing me, de persoon die vanaf januari 2022 is aangesteld als algemeen directeur. “Niet alleen werken er zo’n 200 betrokken mensen uit de omgeving bij ons, maar is de onderneming ook een kartrekker in het verdere (bedrijfs-)leven van Gramsbergen”. Voordat we uitweiden over het groen-witte hart van de rood-zwarte onderneming is het goed om eerst kennis te maken met CF Kunststofprofielen zelf.
De onderneming is er zoals gezegd een van een wezenlijk formaat, maar is net zoals veel ondernemingen in Dutch TechZone klein begonnen met een goede visie en een passie voor vakwerk. In 1989 werd de onderneming opgericht, en heeft het gestaag weten te groeien met behulp van de waarden waarmee het is opgericht. Veelzijdigheid, kwaliteit en nuchterheid staan namelijk al vanaf het begin centraal bij de Gramsbergse kunststofproducent, en de grootte van de onderneming verraadt dat het klantenbestand zich hier goed in kunnen vinden.
Trots vertelt Nico over de hoeveelheid producten. “Ja, het voorraadprogramma van ruim 2000 unieke stuks is toch iets waar we trots op zijn. Daarmee hebben we eigenlijk variërende klanten uit elke branche. Of je nu denkt aan emissiearme stallenbouw, of prijsprofieltjes die bedragen aangeven in supermarkten; het kan allemaal gemaakt worden bij ons”. En die ruim 2000 producten? Die worden geproduceerd met matrijzen uit eigen huis. Samen met Nico loop ik door de fabriek en komen we aan bij deze matrijzenmakerij wanneer me het hele proces uitgelegd wordt door gereedschapsmaker en specialist Marcel Adriaanse. “Eigenlijk kan je ons hier zien als de gereedschapsbouwer van de rest van de fabriek. Wij produceren hier op maat gemaakte matrijzen die in één of meer van de 39 extrusielijnen kunnen.”
Dat ‘gewoon durven doen’ komt vaker terug. Ook als het gaat om regionale ontwikkeling en samenwerking. Zo wordt de hoofdsponsor van de plaatselijke voetbalvereniging bijvoorbeeld graag betrokken bij Gramsbergen en haar omgeving. Dat komt enerzijds natuurlijk omdat veel van de medewerkers uit de regio komen, en anderzijds omdat CF Kunststofprofielen ziet dat er grote kansen in de regio liggen. “Er is hier van oudsher een enorme expertise wat kunststofproductie betreft. Daar kunnen we misschien nog meer uit halen samen”.
“We hebben laatst nog wethouder Alwin te Rietstap en de burgermeester van Hardenberg Maarten Offinga mogen ontvangen om te praten over onze ideeën bij gezond bedrijfsleven”. Nico vertelt met plezier over één van de onderwerpen die destijds aangesneden zijn; “wat eigenlijk zonde is, is dat gemeenten elkaar nu een beetje beconcurreren met betrekking tot kenniskansen. Als we als regio de kenniscentra meer betrekken en het bedrijfsleven gezamenlijk stimuleren, kunnen er veel meer ondernemingen profijt van hebben. Het resultaat daarvan is een sterker bedrijfsleven in de regio”.
Zelf is CF Kunststofprofielen al druk in de weer met het aangaan van banden in de buurt. “Samenwerkingen in de regio gaat vaak gemakkelijker. Door de gemeenschappelijke nuchterheid en waarden weet je precies wat je aan elkaar hebt”. Een voorbeeld van zo’n samenwerking is de stevige band met PlastChem uit Hardenberg. Niet alleen leveren de twee bedrijven producten aan elkaar, maar delen ze ook ontzettend veel kennis over de verschillende eigenschappen van kunststoffen. De beide ondernemingen zijn koplopers in hun gebied, en door een goede band weten ze te blijven innoveren. Zo worden er zelfs samen proeven gedaan op basis van de opgedane kennis.
De kennis die er opgedaan wordt bij CF Kunststofprofielen is niet onopgemerkt gebleven, waardoor ook hogeschool Windesheim haar interesse heeft getoond in de producent. Nico vertelt me dat het super is om een samenwerking op basis van kennis aan te gaan met zo’n instituut. “We delen veel informatie over en weer en leren veel van elkaar. Vaak nemen wij ook de functie als proeftuin aan bij een nieuwe ontwikkeling, en weten we samen een nieuwe stap te maken in innovatieve kunststofproductie”.
Zoals je kunt lezen is groeien in Dutch TechZone geen probleem geweest voor CF Kunststofprofielen. Het recept is volgens de Gramsbergse onderneming kennisdeling, kwaliteit leveren en ‘gewoon durven doen’. “Want daar leer je samen het meeste van”.
Wil jij nu meer lezen over CF Kunststofprofielen? Klik hier!
Jouw nieuws ook delen? Klik hier.
© Dutch Techzone 2024