Connectz

EUROTERMINAL | Modal shift: de kracht van het spoortransport

Read 5 min.

COEVORDEN – Aan de grens van Duitsland bevindt zich de Railterminal Euroterminal Coevorden. Vanwege het coronavirus spreken we online met terminal manager Gerd-Jürgen Brooksnieder over de mogelijkheden van internationaal containertransport. Ook sluiten Esther van der Maten, programmamanager NewWays Drenthe en Dennis Makkinga, inkoper en logistiek manager bij Heuver bandengroothandel aan om te vertellen over de samenwerking.

EuroTerminal Coevorden is onderdeel van moederbedrijf Bentheimer Eisenbahn en zorgt voor optimale condities voor internationale containerafhandeling. Door de verbinding met het Duitse en Nederlandse spoorwegnet rijden er wekelijks drie goederentreinen naar Rotterdam en drie goederentreinen naar Malmö (Zweden). “Zoals het nu lijkt gaan we vanaf januari 2021 met drie treinen naar de terminals ECRT, EMX, RWG en RSC, dan hebben we alle terminals van Rotterdam in ons portfolio” vertelt Gerd-Jürgen trots.

“Onze treinen hebben een lager energieverbruik dan onze vrachtwagens en stoten daarom minder CO2 uit. We kiezen voor emissiearme treinen, stille goederenwagons en waar mogelijk elektrische locomotieven” laat Gerd-Jürgen weten. Het streven is dan ook om zo min mogelijke lege wagons op en neer te laten rijden. Op dit moment is het percentage export 30% en de import 70%. “Om zo duurzaam mogelijk te werken willen we dit percentage zo veel mogelijk gelijk trekken zodat er meer containers van import hergebruikt kunnen worden en er geen lege containers naar Rotterdam hoeven te gaan” vertelt Gerd-Jürgen. Het is een win-win situatie voor de hele keten, omdat het aantal transport bewegingen en de hoeveelheid CO2 uitstoot verminderd worden.

Krachten bundelen

Als onderdeel van het landelijke programma Off-Roadrunners wordt er met een groep studenten van verschillende kennisinstellingen onderzocht hoe een partij over kan stappen van wegtransport naar spoortransport, met de achterliggende gedachte: hoe kunnen we de CO2-uitstoot verminderen door gebruik te maken van alternatieve (transport)mogelijkheden.

Daarnaast wordt er samen met NewWays Drenthe gekeken of er in de toekomst een verbinding gestart kan worden naar Polen. “Het doel van deze Joint Corridor is volumes bundelen zodat er nog meer frequenties aangeboden kunnen worden binnen de routes die er zijn” zegt Esther.

“Samen volumes bundelen zodat er nog meer frequenties aangeboden kunnen worden binnen de routes die er zijn dat is het doel.”

Esther van der Maten

Succesvol samenwerken

Heuver maakt al een geruime tijd gebruik van de diensten van EuroTerminal. “De combinatie CO2-reductie, flexibiliteit en het financiële voordeel ten opzichte van het vrachtverkeer zijn voor ons heel belangrijk” laat Dennis weten. Veel bedrijven zijn niet bekend met de voordelen van het spoortransport: de CO2-reductie die men eenvoudig kan realiseren en bijkomende de financiële voordelen.

 “Zeker als een bedrijf maar een paar keer per jaar een container transporteert. Ze zijn niet op de hoogte van de mogelijkheden die je multimodaal hebt” vervolgd Makkinga. In de planning wordt rekening gehouden met het zogenoemde ‘doorwisselen’ van diverse containers. Zodat er zo min mogelijk loze ritten uitgevoerd worden. “Als het een keer nodig is om met een lege truck te rijden dan proberen we het nog zo te regelen dat we toch nog andere dingen kunnen afkopellen” vult Gerd-Jürgen aan.

Wie niet waagt, wie niet wint

“We zoeken graag de samenwerking op met de Dutch TechZone. Wij zijn nog niet overal bekend op dit moment, dus we moeten echt op zoek naar de juiste klanten” aldus, Gerd-Jürgen. Veel organisaties zijn niet bekend met de logistieke mogelijkheden en voordelen van treinen. Daarom nodigt EuroTerminal organisaties van harte uit om de proef op de som te nemen: “Ben je op zoek naar een duurzame en flexibele oplossing? Probeer dan het spoorvervoer eens uit!”. “Dan kun je met eigen ogen zien hoe goed de lijnen op elkaar aangesloten zijn en wat je kunt doen op gebied van verduurzaming” vult Dennis aan.

Meer weten over de Euroterminal Coevorden?
NHL Stenden University of Applied Sciences
Esther van der Maten: esther.van.der.maten@nhlstenden.com

EuroTerminal
Gerd-Jürgen Brooksnieder: gerd.juergen.brooksnieder@etech-terminal.com

Heuver
Dennis Makkinga: d.makkinga@Heuver.com