Growz

Prolution | de totaal leverancier van elektronische oplossingen

Read 6 min.

HOOGEVEEN – Terwijl de koffie wordt gezet schuiven we aan bij Herald Meijer en Diane Bregman van het bedrijf Prolution. De ruimte om ons heen is gevuld met allerlei elektronische componenten, van printplaten tot aan behuizingen maar ook verpakkingen van verschillende materialen zoals karton. “Dit is wat we maken!”, zegt Herald met een glimp van trots. Mijn oog valt op een slogan in de hoek van de kamer: ‘Your electronic solution provider’ en ik geloof het direct.

Prolution is gevestigd aan de Buitenvaart in Hoogeveen. Het bedrijf ontwikkelt, produceert en distribueert elektronische halffabricaten, zoals printplaten, bekabeling en bijbehorende behuizing. Vanuit de vestiging in Nederland en de productielocaties in Oost-Europa en China richt Prolution zich op de beheersing van alle processen. “We zijn gewoon een one-stop-shop. We richten ons niet alleen op de productie, maar ook op het verbeteren van een product”, zegt Herald.

Van idee tot een verkoop klaar product

Dit jaar bestaat het bedrijf 16 jaar. “We zagen een groei in de vraag naar printplaten dus besloten we voor onszelf te beginnen. Vanuit daar zijn de behuizingen, bekabeling, de folies, batterijpacks, de antennes en voedingen erbij gekomen”, vertelt Herald. Van enkele printplaten tot aan een compleet product, inclusief verpakkingen en bijhorende boekjes. Je kunt het zo gek niet noemen en Prolution maakt het. “We doen niet aan ‘u vraagt wij draaien’. Als de klant een idee heeft dan gaan we in gesprek, we denken mee en gaan het idee optimaliseren. Het idee van de klant is goed, maar wij maken het compleet en leveren een verkoop klaar product aan”, laat Diane weten.

“In de toekomst willen we meer digitaliseren. Daarnaast hebben we een nieuwe CRM-systeem waardoor we een stuk efficiënter kunnen werken”, aldus Herald.

Een voorbeeld van een klantvraag is een tracker systeem. “Deze mogen maar 8 mm dik zijn, want anders kan het deurtje niet meer dicht. Je moet met ontzettend veel dingen rekening houden en gaat op zoek naar de juiste oplossingen. Dit alles giet je in een geheel. We ontwikkelen en werkend prototype”, vertelt Herald. Speciaal voor dit systeem heeft het bedrijf batterypacks laten ontwikkelen bij een van hun joint ventures. “Deze batterypacks zijn voorzien van de juiste certificeringen, beveiligd en door de shockproof geweest. Het kan voorkomen dat de klant het prototype ziet en toch nog iets wil aanpassen. Dan ga je kijken welke elementen overbodig zijn en op welke manier ze vervangen kunnen worden”, aldus Herald.

Met de billen knijpen

Toen begin 2020 het coronavirus uitbrak stond ook de wereld van Prolution even op zijn kop.  “Het was wel even met de billen knijpen toen het coronavirus in de wereld kwam. De eerste 4 maanden hebben wij niks binnen gekregen”, laat Herald weten. Ineens kreeg het bedrijf te maken met lange levertijden of leveringen die niet meer aan kwamen. Herald: “We zien gelukkig de rust terug komen, al hebben we met de batterypacks nog wel wat problemen. Vanuit China gaat momenteel alles gewoon later weg dan gepland. Een zeetransport wat normaal gesproken 21 dagen duurt, duurt nu 6 tot 7 weken”.

Highlight: Onze productie bestaat voor 50% uit printplaten, 30% uit batterijen en batterijpacks en 20% uit behuizingen.

Blijven ontwikkelen

Stilzitten is niet besteed aan de mensen van Prolution. Diane: “We zijn onszelf continu bezig met onszelf ontwikkelen. We kijken naar de vraag op de markt en spelen daar op in. We hebben bijvoorbeeld net een nieuwe black box voor een klant ontwikkeld met andere componenten om het product toch wat goedkoper en kleiner te maken”.

Ook intern wordt er veel aandacht besteed aan ontwikkeling. Om de twee jaar worden de medewerkers geüpdatet met IPC-certificeringen en worden er jaarlijks audits uitgevoerd voor onze ISO 9001 en ISO 13485. Mocht iemand een training op het oog hebben dan zijn daar opleidingsbudgetten beschikbaar voor. “Laatst heb ik nog een social media training gedaan omdat we onszelf in de toekomst graag nog beter willen profileren” laat Diane weten. Ook op het gebied van automatisering denkt Prolution nog stappen te kunnen zetten. “We zijn al begonnen me de aanschaf van iPads. Momenteel werken we nog veel op de traditionele manier. In de toekomst willen we meer digitaliseren. Daarnaast hebben we een nieuwe CRM-systeem waardoor we een stuk efficiënter kunnen werken”, aldus Herald.

Samen sterker

Momenteel heeft Prolution geen samenwerkingen binnen de regio maar: “Iedereen is welkom om zich hier te melden. We kunnen andere bedrijven veel bieden en wie weet andersom ook! Daarom is de Dutch TechZone ook zo’n mooi platform. Op deze manier ontdekken we allemaal welke parels er verborgen zitten in onze regio”, zegt Herald met een lach.

Contact:

Diane Bregman, accountmanager

06 51 67 48 47 / 0528 34 05 02

dbregman@prolution.nl