Skillz
Storiez

Samenwerking onderwijsinstelling en bouwbedrijf in Dutch TechZone zorgen voor nieuwe inzichten

Read 5 min.

Hoogeveen – Het lijkt alsof er een compleet nieuw gebouw staat op de plaats van het Alfa College als ik de Voltastraat in Hoogeveen in rijdt, maar niets is minder waar. Bij binnenkomst in het gebouw staan Alco Otten van het Alfa college en Bert Prummel van Hunebouw al op me te wachten bij de petit café van de school. Deze coffeecorner is niet alleen prettig voor een lekker kopje koffie, maar is één van de vele voorbeelden van circulariteit in de verbouw van het schoolgebouw. De gevelbeplating van het “oude gebouw” is gebruikt voor deze prachtige bar en ook de bedekking van de bar is niet nieuw, maar gemaakt van voormalige traptreden van de school.

“Het enige nieuwe is die ene meter van de voorgevel”, legt Otten lachend uit terwijl we door de school lopen, waar aan de ene kant nog wordt gebouwd en in een ander deel van het gebouw les wordt gegeven. In het project Volta 2020 zijn alle materialen bestaand, hergebruikt of circulair. “Een uniek project”, daar zijn Otten en Prummel het over eens. Een manier van samenwerken die voor beide partijen uit de Dutch TechZone nieuw was en ook wel voor uitdagingen zorgde. “Normaal gesproken ligt er een plan en een tekening, maar bij deze verbouw was het anders. Gaandeweg het proces hebben verschillende aanpassingen plaatsgevonden”, vertelt Prummel van Hunebouw uit Hoogeveen. Zo zijn bijvoorbeeld het living lab, de groene kapsalon en het petit café pas later toegevoegd.

Ook zijn onderdelen van de revitalisatie van het gebouw zijn in stukjes geknipt, legt Otten uit. “Op deze manier konden de examens doorgang vinden. Vanwege de coronamaatregelen moesten de leerlingen in kleinere groepjes worden opgesplitst, zoals bijvoorbeeld bij de techniekexamens. Dat betekende dat de bezettingsgraad van de school, die we in 2017 hadden berekend, niet meer klopte.” “En dan zoek je samen naar oplossingen”, vult Prummel aan. Bijzonder was dat het real-life examenopdrachten voor de leerlingen werden. Otten: “Geen opdrachten uit een boekje, maar opdrachten voor de verbouw van de school die door Hunebouw en de docenten werden nagekeken.” Een voorbeeld hiervan is de oplevering van de nieuwe servicebalie in de school. De studenten werden gevraagd om input. Prummel: “Er kwamen echt wel zaken naar voren die van belang waren”.  Een leerzame werkplek is de mening van Otten, die meldt dat de school volgend jaar op zoek zal gaan naar examenvraagstukken binnen bedrijven. Naar zijn mening versterken dergelijke “real-life” opdrachten de intrinsieke motivatie van de leerlingen.

Zo zijn eigen studenten, maar ook HBO-studenten, al vier jaar betrokken bij de plannen van de school. De laatste twee jaren zijn er door studenten maar liefst 2.000 uren aan de verbouw besteed. Maar ook onderaannemers werden gevraagd  leerlingen bij de bouw te betrekken, vertelt Prummel. Hij vertelt enthousiast over een leerlinge van de school, die stage liep bij Hunebouw, en dus meewerkte aan haar eigen school. “Zij ontdekte een fout in de afmetingen van de hergebruikte kozijnen”. Jolanda van Dijk blijft er bescheiden onder: “Het ontwerp van de kozijnen klopte niet met de tekening van Hunebouw. De tekening is toen aangepast aan de bestaande aanwezige kozijnen”, vertelt ze terwijl ze in een werkruimte van de school samen met studente Grace Benjamins bezig is met de binnenwanden van een tiny house, die bij het Alfa college wordt gebouwd.

Een paar deuren verder komen we Dave de Vries en Danny Kreuze tegen. Zij maken een proefstuk voor een zitmeubel in de centrale hal. Het zitmeubel wordt gemaakt van materialen van een oude vloer van een gymzaal. De taak van de studenten is vervolgens om met de architect te overleggen of het proefstuk naar wens is, zodat het hele zitmeubel kan worden gemaakt. “Precies zoals het ook zou gebeuren als de leerlingen aan het werk zouden zijn”. Wat de studenten ervan vinden dat zij aan hun eigen school meebouwen? “Beter iets bouwen, dat echt wordt gebruikt, dan iets maken wat geen functie heeft”, vertelt Danny.

Het vernieuwde schoolgebouw wordt in september 2021 in gebruik genomen.