COEVORDEN/LAAR – Vandaag neem ik een kijkje bij het samenwerkingsverband tussen Dutch TechZone en onze oosterburen! We waren met Dutch TechZone al eens eerder te gast bij GVZ Europark, maar een nieuw bestuur, een nieuwe fase én nieuwe ambities zijn inmiddels aangetreden. Hoog tijd dus voor een nieuw interview bij het buurproject tussen Coevorden en Laar.
Aan de Coevordener Straße 35, op steenworpafstand van de Nederlandse grens, staat het pand voor internationale samenwerking. Door Miranda van den Berg, aangetreden directrice vanuit gemeente Coevorden, word ik vriendelijk ontvangen bij de deur. Al pratend lopen we naar het kantoor van Dieter Lindschulte, directeur vanuit het Samtgemeinde Emlichheim. Twee kapiteins op één schip, maar het werkt als een trein.
Halverwege de 90’er jaren kwam de gemeente Coevorden tijdens een gezamenlijke nieuwjaarsreceptie met het idee van een grensoverschrijdend bedrijvenpark. Hier konden arbeidsplaatsen gecreëerd worden, de benutting van de spoorverbinding tussen Nederland en Duitsland geoptimaliseerd worden, en een plek komen voor het benutten van ideale ondernemersmogelijkheden. De oosterburen stonden zeker niet onwelwillend tegen het goede idee open, dus lieten ze samen onderzoek doen naar de haalbaarheid van internationale samenwerking in deze vorm. Wat toen nog een idee was, is inmiddels een park van ruim 350 hectare in Coevorden en Emlichheim.
Het ‘Guterverkerhszentrum Europark’ heeft vanuit de Duitse overheid een speciale erkenning gekregen als ‘GVZ’. Deze worden uitgegeven aan plaatsen waar de transportmogelijkheden vooral goed geregeld zijn met betrekking tot overslag. “Dat betekent dat je van de ene manier van transporteren naar de andere kunt overhevelen”. Bij het Europark is dit dus het geval, en het wordt dan ook door Miranda omschreven als een plek met trimodaliteit. Dieter beaamt de term direct en Miranda legt me gelukkig uit wat het inhoudt.
“Met trimodaliteit bedoelen we de driedubbele mogelijkheid tot transporteren. We hebben op deze plek de mogelijkheid om via de weg, het water, én het spoor te transporteren. Dat is echt een ‘unique sellingpoint’ van ons”. Dieter vult Miranda vervolgens aan; “Dit project is écht uniek. Nergens in Duitsland vind je een internationale samenwerking als deze.”
De vestigingsplek is er één die getuigt van strategie. Ondernemingen die zich er vestigen kunnen namelijk vaak gebruik maken van veel interessante voordelen, die ze elders niet zouden kunnen krijgen. Denk hierbij aan de Euroterminals; één plek waar je in één keer grenszaken af kunt handelen en je lading door kunt zetten. Ook kan je denken aan een van de meest opvallende onderdelen; een treinspoor in je loods. Ik kijk daarop bedenkelijk naar Dieter en Miranda, waarna ze me door foto’s verzekeren dat het een mogelijkheid is. “Echt waar, mocht je een goede plek hebben en voldoen aan verschillende voorwaarden, kunnen we ervoor zorgen dat de onderneming vanuit het bedrijfspand producten zo op de wagon kan laden”.
Een tweede voorbeeld van de strategische ligging van Europark, is dat het precies op de route ligt van de zeehavens van Hamburg en Rotterdam/Amsterdam, en de autosnelwegen die in de buurt liggen zorgen voor een razendsnelle distributiemogelijkheid. “Directe shuttleverbindingen horen hier ook bij. Zo hebben we bijvoorbeeld een directe verbinding naar Malmö, een verbinding waar onder meer Scania in Zwolle veel gebruik van maakt”.
Het is de afgelopen jaren dus hard gegaan met de kavels van GVZ Europark. De circa 100 hectare aan Nederlandse kant is al zo goed als vergeven, en er is ook een run op de 250 hectare aan Duitse kant van de grens. ‘Niet zo gek eigenlijk’, merkt Miranda op. “Er worden namelijk veel mogelijkheden geboden, ook voor de toekomst. We bieden vooral met het spoortransport een duurzame optie tot vervoeren”. Dieter stemt daarmee in. “Ook is het in de afgelopen paar jaar nog duidelijker geworden dat het spoor veel zekerheid biedt met betrekking tot transport.”
Ook van de toekomst wordt er veel verwacht bij GVZ Europark. Er komen nieuwe samenwerkingen, nieuwe shuttleverbindingen en zelfs nieuwe spoorlijnen. “De intentieverklaring voor een verbinding ‘Neuenhaus-Emlichheim-Coevorden-Emmen’ is al getekend, en het is de bedoeling dat deze in 2025 in werking zal treden!”.
Wil jij nu meer weten over deze unieke grensoverschrijdende samenwerking? Kijk dan eens op de website van GVZ Europark, of stuur een berichtje naar één van de samenwerkingspartners!
Heb je ook een succesverhaal? Klik hier.
© Dutch Techzone 2024