Skillz
Storiez

Technasium | Samen optrekken in Techniek

Read 5 min.

Coevorden – Terwijl we het plein van De Nieuwe Veste in Coevorden op lopen, ontstaat een gevoel van nostalgie. Om ons heen zien we kleine groepjes leerlingen als de bel gaat. Terwijl zij naar hun les gaan, lopen wij Joost Engel tegemoet. Joost, de enige docent op school zonder boek, is technator (docent) op het Technasium.

‘’Sinds een paar weken mogen de leerlingen weer gedeeltelijk op school komen. Afwisselend werkt de helft van de klas vanuit huis, de andere helft komt naar school’’, legt Joost ons uit terwijl we naar het Technasiumlokaal lopen. ‘’Het Technasium is ooit aan de keukentafel in Groningen bedacht door een techneut en zijn kinderen. Zij mistten het praktische component op havo/VWO en ontwikkelden een nieuwe stroming voor havo en VWO. Vandaag de dag bestaan er om precies te zijn 101 Technasia door heel Nederland’’, vervolgt Joost. 

‘’Dit is een hololens. Een van de nieuwste ontwikkelingen op gebied van augmented reality.’’

Onderzoek & Ontwerpen

De leerlingen krijgen op het Technasium het vak Onderzoek en Ontwerpen (afgekort O & O). Dit praktische vak bestaat uit het bedenken en uitvoeren van een project voor een opdrachtgever uit de regio. Dat de school middenin de Dutch TechZone staat is dan ook geen toeval. ‘’Er zijn veel bedrijven waar onze leerlingen mooie projecten kunnen uitvoeren. De leerlingen kijken met een frisse blik en kennis van de nieuwste technologieën naar het vraagstuk. Soms komen de leerlingen met een oplossing, die verder gaat dan mijn kennis. Dan is het project echt geslaagd. Als de opdrachtgever de oplossing maar positief waardeert, dat is het belangrijkste’’, vertelt Joost.

Innovatie

Joost pakt een futuristisch ogende bril van tafel. ‘’Dit is een hololens. Een van de nieuwste ontwikkelingen op gebied van augmented reality.’’ Terwijl hij de bril opzet, vertelt Joost verder: ‘’Bij zo’n hololens kun je gewoon om je heen kijken. Zo zien jullie nu niets bijzonders, maar zie ik een gebouw opdoemen op het schoolplein hiernaast. Ik zou er zelfs omheen kunnen lopen en een deur openen. Leerlingen gaan dit ook doen voor een opdrachtgever, die CV-ketels produceert. Ze programmeren verschillende modellen ketels in de bril. De klant kan de desbetreffende ketel bekijken en de functionaliteiten uitproberen. Zo’n hololens kan natuurlijk gebruikt worden voor heel veel toepassingen.’’

Uiteindelijk is het heel belangrijk dat het bedrijfsleven en scholen samen optrekken om leerlingen te motiveren om een technische vervolgstudie te kiezen. We zijn altijd op zoek naar leuke, realistische projecten!’’

Joost Engel

Samen optrekken

Naast kennis van techniek, natuur- en wiskunde is ook communicatie een hele belangrijke competentie voor leerlingen van het Technasium. ‘’Wij vragen de leerlingen om regelmatig te rapporteren aan hun opdrachtgever. Zit je niet op de juiste weg, dan kun je het project nog bijsturen. Zo zorg je voor een uiteindelijk product dat aansluit bij de wensen van de opdrachtgever’’. Joost vervolgt: ‘’Wij hopen dat bedrijven ons beter leren vinden. Uiteindelijk is het heel belangrijk dat het bedrijfsleven en scholen samen optrekken om leerlingen te motiveren om een technische vervolgstudie te kiezen. We zijn altijd op zoek naar leuke, realistische projecten!’’

Heb je een tof project of een vraagstuk liggen wat interessant zou kunnen zijn voor de leerlingen van het Technasium, neem dan contact op met Joost Engel Technator de Nieuwe Veste.

mail: j.engel@sgdnv.nl
De Nieuwe Veste